Russian English French צור קשר פורום הרשמה המסגר 55 תל אביב,
טלפון: 03-5621521


ממשלת ישראל, לא לתגובה הזו פיללנו/ מאת מיכאל קליינר

ממשלת ישראל, לא לתגובה הזו פיללנו. בושה וכלימה מכסות את פנינו נוכח התגובה העלובה על רצח נשים וילדים, תינוקות של בית רבן ועוללים שטרם נגמלו. השקול איסמעיל אבו-שנב או מספר מבוקשים מסוגו כנגד התינוק שמואל זרגרי בן ה- 11 חודש, או כנגד לילך קרדי בת ה- 22 והעובר שבמעיה הי"ד? הדי בדמם של מבוקשים אחדים כדי להשקיט את דמי אחינו הזועקים אלינו מהאדמה? הדי במותם כדי להשקיט את הארץ 40 שנה?

יש מי שאומרים כי נקמה פותחת מעגל דמים אינסופי. אני מסוגל להבין את ההיגיון שלהם. זהו ההיגיון הגלותי המוכר עד זרא ולפיו צריך יהודי לכוף את ראשו כל אימת שצרה מתרגשת ובאה עליו. תפקידו של יהודי, על פי ההיגיון הזה, הוא ללכת מוכה וגאה לטבח. להכנס כשור מסומם ולכוד לנתיב הקוראלס, ולהעניק למטאדור על מגש את רגעי התהילה שלו. זהו היגיון ברור ועתיק שנהיר למרבית היהודים. חלק אפילו מתחברים אליו. אני בז לו.

נקמה איננה מילה גסה. נקמה היא רגש טבעי ונורמאלי, שבלעדיו ספק אם תוותר בנו אנושיות. נקמה היא רגש מוסרי שנועד להביא תיקון לעולם על עוול נוראי. כגודל העוול כך צריך להיות גודל הנקמה בבחינת: עין תחת עין ושן תחת שן, שאם לא כן מעוות לא יוכל לתקון. "אל נקמות ה' אל נקמות הופיע", "ה' יקום דמו", "אבינו מלכנו נקום נקמת דם עבדיך השפוך". יהודים אינם מתביישים בנקמה. פסוקים אלה הם חלק בלתי נפרד מהיהדות וממוסר היהדות.

זעם הנקמה צריך לשטוף את האוייב. הוא לא יכול להיות נקודתי. אין מקום לנקמה ממוקדת. כשרוצחים את ילדינו לא משיבים בירי בודדת. בדיוק בשביל זה הקמנו מדינה וצבא. כדי שלא לראות יותר מחזות של ילדים ותינוקות ההולכים כצאן לטבח. זו איננה קלישאה. זו ציפיית אמת של העם ממנהיגיו. אחרי הדולפינריום הראשון אמר ראש הממשלה שאיפוק זה כוח. עכשיו אפשר לשפוט אם אמנם החנקת הנקמה היא כוח. או שמא היא החולשה בהתגלמותה.

אני לא מתבייש לומר את המשפט הפרימיטיבי ביותר: רוצים לראות דם. לא דם של מבוקש אחד ולא דם של מבוקש מספר אחת. אני רוצה לראות נחלים של דם מוקזים מגופות אוייבינו. מכת דם. פחות מזה, זו לא תגובה. אם הרעיון הוא שעל רצח תינוקות וילדים נשיב בהתנקשות ממוקדת באיסמעיל אבו-שנב ודומיו, כבר עדיף איפוק. אם ממשלת ישראל מעוניינת לדעת מהן גבולות הנקמה, מוטב שתפתח בפרשת "האזינו" ותלמד מהן הפרופורציות הנכונות: "איכה ירדוף אחד אלף ושנים יניסו רבבה" - זהו מאזן האימה. מאזן של אחד לאלף. אבו מאזן.

כל הרשימה





עמוד הבית
עלינו
חדשות
מצע
בחירות
סניפים
דעות
הסטוריה
אישים
ארכיון